شماره مطلب:
5866
دوشنبه 1401/03/30 04:38
دسته بندی
امروز رقم خورد؛

بازدهی 3.5 برابری شاخص هموزن نسبت به شاخص کل

بورس در حالی امروز رشد بیش از هزار واحدی داشت که شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل بازدهی 3.5 برابری داشته است.

به گزارش بازارو بورس به نقل از فارس، بازار سرمایه در حالی امروز شاهد رشد در شاخص‌های عملکردی بود که در سه روز گذشته کاری، با افت در شاخص‌ها مواجه شده بود.

در وضعیت فعلی ریسک های متعددی در بازار سرمایه وجود دارد که خروج پول سهامداران حقیقی و کاهش ارزش معاملات از مهمترین آنهاست. در این شرایط سرمایه‌گذاران حاضر به پذیرفتن ریسک‌هایی مانند تغییرهای قیمتی محصولات شرکت‌هایی که نرخ‌های آنها دستوری هستند، نوسانات ارزش دلار، وضع قوانین جدید و لغو آنها مانند عوارض صادراتی، ابهام در وضع یا عدم وضع مالیات بر سپرده های بانکی و چندی دیگر از این قبیل قوانین یک شبه و لغو لحظه ای آنها نیستند.

البته با ابلاغیه دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز توسط بانک مرکزی که به تازگی اعلام شده به نظر می‌رسد، بالاخره تاثیر ارزش واقعی دلار به این بازار نیز ورود کند و باعث ایجاد ثبات در بازار سرمایه شود.

امروز تقابل نیروهای نزولی و صعودی، تقریبا برنده ای نداشت؛ اما تقاضا کنندگان در بازار امروز قدرتی بیشتری داشتند. تحلیلگران تکنیکال معتقدند، اگر شاخص 4 روز پی در پی در یک مسیر باشد، می‌‌توان از شکل‌گیری یک روند صعودی یا نزولی صحبت کرد. شاخص در روزهای چهارشنبه، شنبه و یکشنبه نزول کرده است و معاملات امروز این روند را تکمیل نکرده است.

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای خودرویی و سیمانی افزایش یافت و این دو گروه سبزترین گروه‌های بازار سهام بودند.

* بازار سرمایه از نرخ ارز نیمایی تاثیر می گیرد

محسن مالکی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: با توجه با اتفاقات اخیر بین‌المللی که در عرصه سیاست و در پی آن اقتصاد کشور اتفاق افتاده، سرمایه‌‌گذاران به نوعی دچار سردرگمی شده‌‌اند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از منظر عوامل بنیادی و تاثیر آنها بر افزایش و کاهش سود دهی صنایع و شرکت‌ها به بررسی بازار بپردازیم، مشاهده می‌کنیم با وجود رشد قیمت دلار آزاد، اما به دلیل ثابت ماندن دلار نیما که منشا معاملات ارزی شرکت ‌هاست، بازار سرمایه تحت تاثیر این رشد قیمتی قرار نگرفته است و تحریم شرکت های پتروشیمی نیز اثری نداشته است.

* رشد شاخص‌های بازار سرمایه

در معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس با صعود هزار و 284 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 547 هزار و 247 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت هشت صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس نیز با رشد هزار و 223 واحدی در سطح 426 هزار و 584 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 29 صدم درصد بوده که سه برابر بازدهی شاخص کل است. شاخص کل فرابورس 27 واحد بالا آمد و در سطح 20 هزار و 986 واحد قرار گرفت. 

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام رشد کرد و به رقم 132 هزار و 444 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 126 هزار و 225 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 4 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 338 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سرمایه نیز حدود 4 درصد بوده است.

* افت صف های فروش بازار سهام

در جریان معاملات روز دوشنبه 250 نماد با رشد و 387 سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند. 35 نماد در صف خرید و 14 نماد نیز در صف فروش قرار گرفتند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 32 درصد کاهش یافت و 46 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 4 درصد افت کرد و در رقم 195 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای دی (بانک دی)، ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) و ستران (شرکت سیمان تهران) بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد وآذر (شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان) تعلق داشت.

 

آخرین‌ها

 

معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار و بورس

بازار و بورس، پایگاه خبری مستقلی است که قصد دارد
رویدادهای اقتصاد ایران و جهان را
از منظر بازارها رصد و تحلیل کند.

 

 info@BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.ir

             

X