شماره مطلب:
6278
چهارشنبه 1401/07/20 09:39
دسته بندی
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛

دستیابی به بازارهای جدید نفتی با توسعه رویکرد پالایشگاه‌داری فراسرزمینی

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش صادرات نفت خام و خدمات فنی و مهندسی دانش بنیان، دستاورد اصلی سیاست پالایشگاه داری فراسرزمینی است.

به گزارش بازار و بورس به نقل از ایرنا؛ محسن زنگنه در مورد سیاست سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با صادرات خدمات فنی و مهندسی حوزه پالایشی اظهار کرد: متأسفانه یکی از حوزه‌های که در کشور ما مغفول مانده است، صادرات خدمات فنی مهندسی در بخش‌های مختلف ازجمله حوزه انرژی است که ما چند نمونه‌اش را در مورد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و حرارتی و تجدید پذیر یا بحث پالایشگاه فراسرزمینی داشتیم که خیلی بازخوردهای خوبی در کشورهای مختلف ازجمله کشورهای همسایه در آسیایی شرقی و هم در خاورمیانه داشته است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: با بازسازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور به بازارهای جدیدی دست خواهد یافت و این موضوع نقطه قوت ما در حوزه صادرات است که می‌تواند موثر باشد و ویژگی دیگر آن ایجاد ارزش افزوده برای نفت خام و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی غیرقابل تحریم است.

وی ادامه داد: متاسفانه بخش عمده‌ای از نفت ما به صورت خام صادر می‌شود و ارزش افزوده‌ای ندارد که این دو راه دارد یا در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنیم که به خاطر تحریم‌ها و مسائلی از این قبیل امکان‌پذیر نیست یک راهش هم این است که از ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور استفاده کنیم و با پالایشگاه داری فراسرزمینی نفت خام به فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین تبدیل شود و طی توافقاتی که می‌شود هم منابع لازم برای سرمایه‌گذاری و بازسازی پالایشگاه کشور هدف فراهم است و هم اینکه ارزش افزوده هم ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید توجه داشت که پالایشگاه با نفت خاصی کار می‌کنند و این بسیار موثر است. در شرایط عادی بسیاری از کشورها امکان صادرات نفت نداریم زیرا  پالایشگاه‌هایشان با نفت ما مطابقت ندارد و از آن طرف چون ما چند سال‌ها از بازار نفت دور بودیم کشورهای که نفت ما را مصرف می‌کردند سیستم‌های مهندسی‌شان را تغییر دادند.

زنگنه گفت: از این جهت سیاست صادرات خدمات فنی و مهندسی حوزه پالایشی در زمینه پالایشگاه داری فراسرزمینی موقعیت خوبی است که مهندسان ما با توجه به ویژگی‌های کیفی نفت ما پالایشگاه‌ها را بازسازی و آماده می‌کنند و نفت خام ایران نیز از این پس به عنوان خوراک این پالایشگاه‌های برون مرزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و صادرات نفت خام ایران نیز هم‌زمان افزایش خواهد یافت.

آخرین‌ها

 

معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار و بورس

بازار و بورس، پایگاه خبری مستقلی است که قصد دارد
رویدادهای اقتصاد ایران و جهان را
از منظر بازارها رصد و تحلیل کند.

 

 info@BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.ir

             

X