شماره مطلب:
6476
چهارشنبه 1401/09/16 02:03
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی عنوان کرد؛

احتمال تعطیلی برخی از پتروشیمی ها با افزایش محدودیت گاز

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران گفت:اگر چه سال گذشته محدودیت گازی زودتر آغاز شد اما به نظر می‌رسد که مصرف گاز درسال جاری بیشتر از مدت مشابه باشد و دست کم با افزایش ۵ درصدی مصرف گاز در عرصه‌های مختلف روبرو هستیم.

به گزارش بازارو بورس، با نزدیک شدن به زمستان و برودت هوا گمانی زنی‌هایی در رابطه با کاهش گاز پتروشیمی‌ها وجود داشت و بارها تأیید و تکذیب تا آنکه روزهای گذشته کاهش مصرف گاز پتروشیمی‌ها ابلاغ شد. اما این کاهش گاز پتروشیمی‌ها چه تبعاتی را به دنبال دارد، آیا ممکن است برخی از پتروشیمی‌ها را به تعطیلی بکشاند؟ احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در رابطه با این موضوع به مهر می‌گوید: طی روزهای گذشته کاهش ۵ میلیون متر مکعبی گاز ابلاغ شد که این کاهش بر عهده «ام پی سی» ها بود و برای پتروشیمی‌های مختلف محدودیت‌های گازی به وجود آورد.

وی ادامه داد: البته این شرایط محدود به پتروشیمی‌ها نمی‌شود و صنایعی چون فولاد و سیمان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند که تدابیری مانند استفاده از سوخت مازوت برای آنها در نظر گرفته شده است.

مهدوی در پاسخ به این سوال بازه زمانی محدودیت گازی در سال جاری نسبت به سال گذشته دیگر تر آغاز شد شرایط بحران آفرین نیست، گفت: اگر چه سال گذشته محدودیت گازی از زود تر آغاز شد اما به نظر می‌رسد که مصرف گاز در سال جاری بیشتر از مدت مشابه باشد و دست کم با افزایش ۵ درصدی مصرف گاز در عرصه‌های مختلف روبرو هستیم.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با اشاره به عدم النفع ۳۸۰ میلیون دلاری در سال گذشته اضافه کرد: اکنون نمی‌توان پیش بینی بر میزان ضرر و زیان سال جاری ارائه کرد، زیرا عواملی نظیر؛ برودت هوا و میزان کسری گاز ممکن است متغیر باشد به همین دلیل نمی‌توان آمار و ارقامی از ضرر و زیان را برآورد کرد.

مهدوی ابهری در پاسخ به این سوال که ممکن است با این وضعیت برخی از پتروشیمی‌ها به طور موقت فعالیت خود را متوقف کنند، اضافه کرد: معمولاً سعی بر آن است که پتروشیمی‌ها با ظرفیت کمتری به فعالیت خود ادامه دهند و با توجه به آنکه امسال میزان مصرف گاز افزایش پیدا کرده باید دید چه میزان محدودیت برای پتروشیمی‌ها در نظر گرفته می‌شود سپس در رابطه با این موضوع اظهار نظر کرد، چرا که زمان اورهال پتروشیمی‌ها زمستان بوده اما در صورت افزایش بی رویه محدودیت‌ها امکان تعطیلی برخی از پتروشیمی‌ها نیز وجود دارد.

 

آخرین‌ها

 

معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار و بورس

بازار و بورس، پایگاه خبری مستقلی است که قصد دارد
رویدادهای اقتصاد ایران و جهان را
از منظر بازارها رصد و تحلیل کند.

 

 info@BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.ir

             

X