شماره مطلب:
5819
دوشنبه 1401/03/23 12:40
دسته بندی
در بررسی ارزشگذاری سهام شرکت تپسی مطرح شد؛

توقف بعد از عرضه اولیه برای افزایش سرمایه؛ قیمت پایه تپسی «۹۴۰» تومان  

نشست تخصصی نقد و بررسی گزارش ارزشگذاری سهام شرکت تپسی روز یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در محل مرکز مالی ایران برگزار شد. شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس معروف به "تپسی" به عنوان نخستین استارت آپ، سه شنبه ۲۴ خرداد وارد بازار دوم فرابورس خواهد شد.

به گزارش بازار و بورس؛ ارزش‌گذاری دارایی‌ها از جمله اوراق بهادار یکی از ارکان اصلی مؤثر بر تصمیم‌گیری‌های مالی و ‌سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی در کسب‌وکارهای شخصی کوچک تا کسب‌وکارهای بزرگ و بین‌المللی به شمار می‌آید ارزش‌گذاری اصولی و صحیح دارایی‌ها باعث تخصیص بهینه منابع سرمایه‌ای شده و این امر نقش عمده‌ای در رشد و توسعه اقتصادی ایفا می‌کند.

با توجه به توسعه بازارهای مالی کشور و افزایش تنوع و پیچیدگی انواع مدل‌های کسب‌وکاری شرکت‌ها، ارزشگذاری تبدیل به موضوعی کاملاً تخصصی شده و خدمات ارزشگذاری در حوزه‌های مختلف از قبیل؛ استارتاپ‌ها، شرکت‌های بالغ، نهادهای مالی، دارایی‌های نامشهود و برند، ارزشگذاری مبتنی بر مشتری و ... به‌صورت تخصصی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه ‌می‌شوذ.

در نشست تخصصی نقد و بررسی گزارش ارزشگذاری سهام شرکت تپسی، عده‌ای از کارشناسان بازار سرمایه، نقدهای خود را به گزارش ارزش‌گذاری تپسی که توسط شرکت تامین سرمایه کاردان تهیه شده بود، بیان کرده و به گفت‌وگو در این باره پرداختند.

راه‌اندازی دوره “کارشناس خبره” ارزش‌گذاری

در ابتدای این نشست، سجاد موحدی مدیرعامل مرکز مالی ایران در این نشست اظهار کرد: یکی از ارکان مهم در سرمایه‌گذاری بحث ارزشگذاری است.

وی افزود: در همین راستا مرکز مالی ایران دو برنامه را در دستور کار خود قرار داده که یکی از برنامه‌ها برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه ارزشگذاری و دیگری برگزاری دوره ویژه در راستای تربیت کارشناس خبره ارزشگذاری است.

رییس مرکز مالی ایران بیان کرد: بحث ارزش‌گذاری شرکت‌های فناوری شروع شده که اولین آن آسیاتک بود و دومی تپسی است و همچنین کمیته‌ای به‌منظور ارزش‌گذاری تشکیل شده است.

وی از راه‌اندازی دوره “کارشناس خبره” ارزش‌گذاری خبر داد و گفت: از تمامی فعالان دعوت می‌شود در این دوره شرکت کنند.

نحوه پیش‌بینی مخارج سرمایه‌ای در گزارش ارزشگذاری تپسی ابهام دارد

در ادامه این نشست، احمد پویانفر مدیرعامل «شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان» نیز در این نشست بیان کرد: برگزاری این جلسات باعث بررسی گزارش‌های ارایه شده به صورت موشکافانه می‌شود.

وی گفت: گزارشی که توسط شرکت «تامین سرمایه کاردان» ارائه شده کامل، نکته مغفولی نداشته و ساختار شکلی آن تمام موارد را پوشش می‌دهد.

پویانفر افزود: از نگاه کارشناسی نکته‌هایی در این گزارش وجود دارد، از جمله اینکه در این گزارش به صراحت برنامه‌های کسب و کاری شرکت، ارزش تخمینی لحاظ نشده و عدم پیش‌بینی ترازنامه ارزش شرکت را بالا و پایین می‌برد و همچنین نحوه پیش‌بینی مخارج سرمایه‌ای نیز در این گزارش ابهام دارد.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان گفت: به‌نظر می‌رسد گزارش تامین سرمایه کاردان در برابر گزارش رسمی دادگستری، گزارش قابل اتکا است.

پویانفر خاطر نشان کرد: مقایسه این شرکت با همکاران سیستم یا توسن صحیح نیست چون آنها نرم افزار می‌فروشند اما تپسی خدمت ارایه می‌دهد. اگر وجه نقد را در سرمایه‌گذاری کوتاه مدت بیاورند، ارزش شرکت بدون هیچ کاری ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مخارج انتقالی شرکت اثر بااهمیتی ندارد

علی نوروزی مدیرعامل «شرکت نوآوران امین» نیز در این مراسم گفت: مهمترین نکته گزارش این است که در دو سال اول ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مخارج انتقالی شرکت اثر بااهمیتی ندارد.

وی ادامه داد: شرکت در این دو سال به بلوغ رسیده و از سال ۱۴۰۱ به بعد مخارجی تحت این عنوان ندارد. در واقع بعد از این سال، شرکت، مسافر جدید و یا راننده جدید جذب نخواهد کرد پس هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و حاشیه سود بالا می‌رود.

نوروزی افزود: شناسایی درآمد در گزارش موضوع مهم دیگری است.

انتظار دو ساله تپسی برای ورود به بورس

در ادامه این مراسم احسان مرادی مدیرعامل تامین سرمایه کاردان نیز مطرح کرد: تقریبا قیمت پایه هر سهم برای عرضه ۹۴۰ تومان خواهد بود و پس از این عرضه اولیه، نماد شرکت متوقف شده و برای افزایش سرمایه می‌رود.

مدیرعامل کاردان در پاسخ به برخی نقدها گفت: گزارش تپسی جز معدود گزارش‌هایی است که به جز ارزش‌گذار، دیگران هم آن را خوانده‌اند. تقریبا قیمت سهم پایه عرضه ۹۴۰ تومان است. پس از عرضه اولیه یکی دو ماه، نماد آن متوقف می‌شود و کش قوسی به هیچ عنوان صورت نمی‌گیرد. اگر امروز دوباره خواهان تهیه گزارش بودیم، شاید به روش و مدل دیگری انجام می‌شد.

وی اعلام آمادگی کرد که فایل اکسل گزارش که تکنولوژی شرکت است را در اختیار فرابورس و دیگر فعالان قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: دو سال است تپسی هر ماه منتظر ورود به بورس بوده که باعث شده سهم بازارش را از دست بدهد. در صورتی که رقیب آن اسنپ در چنین شرایطی نبوده است.

تپسی دیگر استارت آپ نیست و جنس آن فرق دارد

سعید اسلامی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری نیز در انتهای این نشست عنوان کرد: خروجی گزارش ارزشگذاری سهام شرکت تپسی بسیار خوب است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در کشور خود مسئولیت بسیار زیادی بر عهده ارزشگذار می‌گذاریم.

اسلامی تاکید کرد: تپسی دیگر استارت آپ نیست و جنس آن فرق دارد.

وی گفت: فرآیند طولانی ورود این شرکت به بورس از آن جهت بوده که بازار آمادگی ورود و پذیرفتن چنین شرکتی را نداشته است و همین باعث شده تا شرکت مجبور شود انتهای صورت مالی خود را به گونه‌ای نشان دهد که به سود ختم می‌شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: در گزارش باید برخی از ریسک‌های اساسی دیده شود. از نظر من این شرکت بخش‌هایی از توسعه خود را برای بعد از عرضه گذاشته است و در کوتاه‌مدت با ریسک تغییر قیمت بنزین و تغییرات حمل و نقل شهری مواجه خواهد شد. اگر نرخ بنزین تغییر قیمت داشته باشد بسیاری از پیش‌بینی‌های گزارش با تغییر جدی مواجه می‌شود.

اختلاف نظر در مفروضات

مجید امروی، مشاور راهبردی مرکز مالی ایران با اعلام اینکه گزارش کاردان بسیار خوب است گفت: به نظر می‌رسد اختلاف نظرها در مفروضات گزارش است. ۶۶ درصد درآمد شرکت در گزارش از تهران است. سوال من این است طی چند سال آینده تهران تا چه میزان باید بزرگ شود که درآمد شرکت با رشد پیش بینی شده است؟

اگر شرکت به عدد ۸۰۰ هزار سفر روزانه نرسد، ریسک برای سرمایه‌گذاران بالا می‌رود

در ادامه سعید باجلان، عضو گروه مالی هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این جلسه بیان کرد: به‌نظر می‌رسد گزارش کاردان یکی از بهترین گزارش‌های ارزش‌گذاری است.

وی افزود: در گزارش کاردان از مدل DCF و مالتیپل‌ها استفاده شده است. سهم بازار ۱۹ درصدی تپسی توسط گزارش کارشناس رسمی و کاردان به نظرم کمی بالا است. به‌نظر می‌رسد مقایسه تپسی با اوبر و لیفت دقیق نیست. عمده درآمد اوبر از دلیوری است که تپسی به آن وارد نشده است. افزایش کمیسیون ۱۵ درصدی تپسی به ۲۰ درصد مشخص نیست که شدنی باشد یا خیر و اگر شرکت به عدد ۸۰۰ هزار سفر روزانه نرسد، ریسک آن برای سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد.

در پایان این نشست هم گلناز شانه‌بند، کارشناس ارزش‌گذاری شرکت کاردان گفت: خیلی از مفروضات در گزارش جای اصلاح دارند.

 

 

 

آخرین‌ها

 

معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار و بورس

بازار و بورس، پایگاه خبری مستقلی است که قصد دارد
رویدادهای اقتصاد ایران و جهان را
از منظر بازارها رصد و تحلیل کند.

 

 info@BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.ir

             

X