شماره مطلب:
6538
شنبه 1401/10/10 09:56
دسته بندی
تحلیلگران پیش بینی کردند؛

رکود؛ مسیر حرکت اقتصاد جهانی در 2023

تحلیلگران می گویند اقتصاد جهانی درسال 2023 به سمت رکود پیش می رود.

به گزارش بازار و بورس به نقل از بلومبرگ؛ به گفته مرکزتحقیقات اقتصاد و بازرگانی، جهان در سال 2023 با یک رکود مواجه می شود، هزینه های استقراض بالاتر با هدف مقابله با تورم باعث انقباض تعدادی ازاقتصادها می شود.

موسسه مشاوره بریتانیایی در جدول سالانه لیگ جهانی اقتصاد اعلام کرد که اقتصاد جهانی برای اولین باردرسال 2022 از 100 تریلیون دلار گذشت اما درسال 2023، با ادامه مقابله سیاستگذاران با افزایش قیمتها ،متوقف خواهد شد.

کی دانیل نوفلد رئیس ومدیربخش پیش بینی مرکزتحقیقات اقتصاد و بازرگانی گفت:"احتمالا اقتصاد جهان درسال آینده در نتیجه افزایش نرخ بهره درواکنش به افزایش تورم با رکود مواجه خواهد شد."

این گزارش می افزاید:«درمقابله با تورم موفق نبوده ایم. انتظار داریم که بانک‌های مرکزی با وجود هزینه‌های اقتصادی، در سال 2023 تغییررویه ندهند. هزینه پایین آوردن تورم به سطوح قابل قبول تر، چشم اندازرشد ضعیف تراقتصادی را برای چند سال آینده متصورخواهد کرد.»

این تحقیقات بدبینانه ترازآخرین پیش بینی صندوق بین المللی پول است. این موسسه در ماه اکتبرهشدارداد که بیش ازیک سوم اقتصاد جهان کوچک خواهد شد و فرصت 25 درصد رشد تولید ناخالص داخلی جهانی کمتراز2 درصد در سال 2023 است که آن به عنوان رکود جهانی تعریف می شود.

با این حال، تا سال 2037، تولید ناخالص داخلی جهان دو برابرخواهد شد، زیرا اقتصادهای درحال توسعه به اقتصادهای ثروتمندتر می رسند. تغییر موازنه قدرت باعث می شود که منطقه شرق آسیا واقیانوس آرام بیش ازیک سوم تولید جهانی را تا سال 2037 به خود اختصاص دهند،این درحالی است که سهم اروپا به کمترازیک پنجم کاهش می یابد.

مرکزتحقیقات اقتصاد و بازرگانی داده های پایه خود را از پایگاه چشم انداز اقتصاد جهانی صندوق بین المللی پول گرفته وازیک مدل داخلی برای پیش بینی رشد، تورم و نرخ ارز استفاده می کند.

چین درحال حاضرقرارنیست تا سال 2036 - شش سال دیرترازحد انتظار- ازایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان پیشی بگیرد. این امرنشان می دهد سیاست کووید صفرچین وافزایش تنش های تجاری با غرب، روند گسترش آن را کند کرده است.

مرکزتحقیقات اقتصاد وبازرگانی درابتدا انتظارتغییردرسال 2028 را داشت که درجدول لیگ سال گذشته آن را به سال 2030 عقب انداخت.اکنون انتظاردارد که نقطه تقاطع تا سال 2036 اتفاق نخواهد افتاد واگرپکن تلاش کند کنترل تایوان را دردست بگیرد وبا تحریم های تجاری تلافی جویانه مواجه شود، ممکن است دیرتر محقق شود.

این مرکزمعتقد است؛ «پیامدهای جنگ اقتصادی بین چین وغرب چندین برابرشدیدترازآنچه پس ازحمله روسیه به اوکراین دیده ایم خواهد بود.مطمینا شاهد رکود شدید اقتصادی درجهان وافزایش تورم خواهیم بود اما صدمات وارده به چین چندین برابر بیشتر خواهد بود و به راحتی میتواند هرتلاشی برای رهبری اقتصاد جهانی را از بین ببرد.»

همچنین این مرکز پیش بینی کرد:

- هند درسال 2035 سومین اقتصاد 10 تریلیون دلاری و تا سال 2032 سومین اقتصاد بزرگ جهان خواهد شد.

- بریتانیا در15 سال آینده ششمین اقتصاد بزرگ جهان و فرانسه هفتم باقی خواهد ماند، اما بریتانیا دیگربه دلیل فقدان سیاست‌های رشد محورونبود چشم‌اندازروشن ازنقش خود خارج ازاتحادیه اروپا، سریع‌ترازکشورهای اروپایی رشد نخواهد کرد.

- اقتصادهای نوظهوربا منابع طبیعی رشد قابل توجهی خواهند کرد زیرا سوخت های فسیلی نقش مهمی در تغییربه سمت انرژی های تجدیدپذیربازی می کنند.

- اقتصاد جهانی با سطح تولید ناخالص داخلی سرانه 80000 دلاری که درآن انتشارکربن ازرشد جدا می شود فاصله زیادی دارد، این به معنی است که مداخلات سیاسی بیشتری برای رسیدن به هدف محدود کردن گرمایش جهانی به تنها 1.5 درجه بالاترازسطوح قبل از صنعتی شدن نیاز است.

مترجم : 
حمیدرضا تاجیک

 

 

آخرین‌ها

معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار و بورس

بازار و بورس، پایگاه خبری مستقلی است که قصد دارد
رویدادهای اقتصاد ایران و جهان را از منظر بازارها رصد و تحلیل کند.

 info@BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.ir

             

قوانین و مقررات

sapra.ir 

X