شماره مطلب:
6745
چهارشنبه 1402/02/6 04:58
دسته بندی
طبق آمار گمرک؛

رکورد واردات برنج شکست

در سال گذشته حدود ۱.۸ میلیون تومان برنج از کشورهای مختلف به ایران وارد شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر وزنی رشد ۱۰۱ درصدی داشته است. در این میان هند و پاکستان بیشترین سهم را در واردات داشته‌اند.

به گزارش بازار و بورس، بر اساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ ماهه سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ۷۷۹ هزار و ۱۱۹ تن برنج از پنج کشور به ارزش بالغ بر دو میلیارد و ۱۳۶ میلیون و ۵۹۹ هزار دلار معادل بیش از ۴۱ هزار و ۸۳۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به ایران وارد شده است.

این آمار ۱۰۱ درصد از نظر وزنی و بیش از ۱۹۴ درصد از نظر ارزش دلاری بیشتر از میزان و ارزش برنج وارداتی در سال ۱۴۰۰ بوده است که رکوردشکنی قابل توجهی به شمار می‌رود. چرا که در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۸۵ هزار تن برنج به ارزش ۷۲۶ میلیون دلار وارد شده بود که با آمار سال گذشته فاصله بسیار زیادی دارد.

امارات، پاکستان، تایلند، ترکیه و هند پنج کشوری هستند که برنج در ۱۲ ماهه سال گذشته از این مبادی به کشور وارد شده است.

در این میان هند با واردات ۸۸۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار در رتبه نخست این فهرست قرار گرفته و سهمی معادل ۵۴.۳۴ درصد را در این بازار از آن خود کرده است.

پس از هند، پاکستان با واردات بیش از ۶۲۸ هزار تن به ارزش بیش از ۷۲۱ میلیون دلار، ۳۳.۷۸ درصد از سهم بازار برنج وارداتی به ایران را به خود اختصاص داده و دومین رتبه را به نام خود ثبت کرده است.

امارات، تایلند و ترکیه نیز در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. البته نام مناطق آزاد و ویژه نیز در فهرست واردات برنج ثبت شده است که حجم اندکی هم از این طریق به کشور وارد شده است اما مبدأ اصلی آن مشخص نیست.

 

آخرین‌ها

 

معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار و بورس

بازار و بورس، پایگاه خبری مستقلی است که قصد دارد
رویدادهای اقتصاد ایران و جهان را
از منظر بازارها رصد و تحلیل کند.

 

 info@BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.ir

             

X