شماره مطلب:
5656
دوشنبه 1401/02/26 12:50
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد؛

معاملات سلف مسکن در راه بورس کالا

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین همایش تجلیل از برترین های بورس کالا گفت: راه اندازی معاملات اوراق سلف مسکن و معاملات املاک و مستغلات بدون نیاز به تشریفات در بورس کالا در دستور کار قرار دارد.

به گزارش بازارو بورس به نقل از سنا، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین همایش تجلیل از برترین های بورس کالا با تاکید به مسیر روبه توسعه بورس کالای ایران اظهار کرد: مسیر فعلی بورس کالا با بهره‌گیری از ابزارهای مالی و زنجیره خدمات تداوم می یابد که با تمرکز عرضه تمام کالاهای مورد استفاده در بستر بورس کالا شدهد رضایت همزمان بخش عرضه (فروشندگان) و بخش تقاضا (خریداران) هستیم.

عشقی تاکید کرد: یکی از راهبردهای اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار، بحث رشد عرضه محصولات در بورس‌ کالا و تسهیل ورود خریداران و فروشندگان است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره اینکه به دنبال ورود دارایی های جدید به بازار مالی بورس کالا هستیم، گفت: راه اندازی معاملات اوراق سلف مسکن در دستور کار بورس کالاست که بحث های فقهی آن در مرحله پایانی قرار دارد و علاوه بر آن، توسعه معاملات مصالح ساختمانی و سلف فرآورده های نفتی را نیز در برنامه داریم.

او با اشاره اینکه در بازار املاک و مستغلات، معاملاتی شفاف بدون نیاز به تشریفات را در بورس کالا اجرایی خواهیم کرد، اظهار کرد: با اجرای اصلاحات اقتصادی همچون واقعی شدن قیمت ها از تولید تا توزیع که در جریان است، فرصت بی‌نظیری پیش آمده تا اقتصاد کشور بیش از گذشته از بستر بورس کالا بهره ببرد.

عشقی با اشاره اینکه یکی از ابزارهای جذاب و راهگشا در مسیر توسعه بورس کالا، معاملات گواهی سپرده‌ کالایی است، افزود: با مصوبه مجلس مبنی بر معافیت مالیات بر ارزش افزوده معاملات گواهی سپرده کالایی و عملیاتی شدن این معافیت، امسال شاهد رونق بازار گواهی سپرده کالایی، ورود کالاهای جدید و کمک به معاملات خرده فروشی در بورس کالا خواهیم بود.

وی گفت: بحث تسهیلات اعتباری به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی در بورس کالا که در قانون نیز این موضوع پیش بینی شده، امسال می‌تواند کمک بزرگی به زنجیره تامین مالی کند.

عشقی همچنین تصریح کرد: موضوع واگذاری مجوزهای معادن در بورس کالا نیز در قوانین پیش بینی شده و این اتفاق نیز در دستور کار بورس کالا است و می تواند به شفافیت مطلوب در این حوزه کمک شایانی کند.

پیش بینی پذیری بازارها به کمک ابزارهای مالی

به گفته عشقی، استفاده از قراردادهای آتی، آپشن و معاملات سلف، امکان پیش بینی قیمت کالاهای اساسی همچون گندم را در اختیار تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قرار می دهد و توصیه می شود از این ظرفیت نیز برای تعادل بخشی به بازارها استفاده شود.

عشقی با اشاره اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگی دارد خدمات متنوع و متفاوتی را به مجموعه اقتصادی کشور ارایه کند، تصریح کرد: شرایط کنونی فرصت مناسبی است که از قیمت‌های غیررقابتی فاصله بگیریم و با سازوکارهای مرتبط با عرضه و تقاضا که تجلی آن در بورس کالاست، چالش‌های پیش‌روی اقتصاد را از سر راه برداریم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: سازوکار عرضه و تقاضا در بورس کالا علاوه بر آنکه به کاهش دخالت‌های مستقیم سیاست‌گذاران در اقتصاد و بازار منجر می شود در نهایت به تعادل بازارها، منصفانه شدن قیمت ها و جلوگیری از اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف کننده می انجامد.

آخرین‌ها

 

معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار و بورس

بازار و بورس، پایگاه خبری مستقلی است که قصد دارد
رویدادهای اقتصاد ایران و جهان را
از منظر بازارها رصد و تحلیل کند.

 

 info@BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.ir

             

X