شماره مطلب:
7332
شنبه 1402/07/1 08:45
آکادمی بازار؛

کد بورسی چیست؟

دریافت کد بورسی و کد معاملاتی اولین گام برای شروع سرمایه‌گذاری در بازار بورس است. قبل از دریافت کد بورسی، لازم است در سامانه سجام نیز ثبت نام کنید. برای این کار کافی است به یکی از روش‌های حضوری و غیر حضوری (آنلاین) اقدام کنید.  

به گزارش بازار و بورس،برای ورود به بازار بورس و خرید و فروش سهام، ابتدا باید کد بورسی داشته باشید.  

کد بورسی چیست؟

اولین گام برای ورود به بورس، ثبت نام و دریافت کد بورسی است. کد بورسی یک شناسه ۸ بخشی است که سه بخش اول آن معمولا از نام خانوادگی شما (البته همیشه این طور نیست) و پنج بخش بعدی از اعداد تصادفی تشکیل شده است. کد بورسی منحصر به فرد و یکتا است که به نوعی معرف شما در بازار سرمایه محسوب می‌شود.نمونه ساختار کد بورسی: اگر نام خانوادگی شخصی «عزیزی» باشد، ممکن است کد بورسی او به این شکل باشد: عزی۱۲۳۴۵

کد معاملاتی چیست؟

کد معاملاتی کدی است که به واسطه آن نزد کارگزاری شناسایی می‌شوید. در واقع می‌توان گفت که کد بورسی مانند کد ملی و کد معاملاتی مانند شماره حساب بانکی شما است. شما به عنوان شخص حقیقی، فقط یک کد ملی دارید اما می‌توانید در بانک‌های مختلف، چند شماره حساب داشته باشید. پس امکان دریافت کد معاملاتی از کارگزاری‌های مختلف برای شما فراهم است.

روش‌های دریافت کد بورسی

تمام فعالیت‌های شما در بازار سرمایه مانند: خرید و فروش سهام، دریافت سود سالانه سهام، فروش سهام عدالت و … منوط به داشتن کد بورسی است. فرایند ثبت نام و دریافت کد بورسی، به دو شکل حضوری و غیرحضوری (آنلاین) انجام می‌شود. برای ثبت نام و دریافت کد بورسی به صورت حضوری، باید با در دست داشتن مدارک هویتی اصلی (شناسنامه و کارت ملی) به یکی از شعب کارگزاری ها یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. 

ویدیوها

آخرین‌ها

معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار و بورس

بازار و بورس، پایگاه خبری مستقلی است که قصد دارد
رویدادهای اقتصاد ایران و جهان را از منظر بازارها رصد و تحلیل کند.

 info@BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.ir

             

قوانین و مقررات

sapra.ir 

X