شماره مطلب:
7329
چهارشنبه 1402/06/29 08:30
دسته بندی
آکادمی بازار؛

انواع سرمایه‌گذاری در بورس

 سرمایه‌ گذاری به معنای عدم بهره‌گیری از منابع مالی موجود در زمان حال، به امید کسب منابع با ارزش‌تر در آینده می‌باشد. به بیان ساده‌تر، سرمایه‌گذاری به این معناست که میزان مشخصی از سرمایه در بخشی به کار گرفته شود که در آینده علاوه بر حفظ اصل سرمایه، سودآوری قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

بر حسب زمان، سرمایه‌گذاری‌ها به 3 نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت ،کوتاه‌مدت و میان مدت  تقسیم می‌شوند.

سرمایه‌گذاری بلندمدت چیست؟

دارایی‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت شامل دارایی‌هایی است که برای مدت بیش از یک سال نگهداری می‌شوند؛ زیرا بازدهی اصلی این دارایی‌ها بعد از گذشت مدت زمان مشخصی، تحقق می‌یابد. معمولا سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت به صورت غیرنقدی بوده و فروش آنها، زمان‌بر خواهد بود. این سرمایه‌گذاری‌ها از ریسک بالایی برخوردار هستند اما به طور بالقوه می‌توانند بازدهی قابل توجهی ایجاد کنند. ماهیت سرمایه‌گذاری بلندمدت به گونه‌ای است که این امکان را برای شما فراهم می‌سازد تا در بازارهای تهاجمی سرمایه‌گذاری کنید.

سرمایه‌گذاران اغلب دارایی‌های غیرنقدی را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر می‌گیرند که معمولا ارزش این دارایی‌ها به آرامی اما به صورت پیش‌بینی شده، افزایش می‌یابد.

رایج‌ترین نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت، سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات است که به دلیل مشکلاتی که در فروش آنها وجود دارد، آن را به سرمایه‌گذاری بلندمدت تبدیل کرده است. در واقع سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت نقدشوندگی بسیار پایینی دارند.

از دیگر حوزه‌های مهم سرمایه‌گذاری بلندمدت، بازار سرمایه است که داده‌های تاریخی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در این بازار، نسبت به سایر بازارهای موازی، بازدهی بیشتری در بلندمدت داشته است.

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت چیست؟

تعاریف مختلفی از سرمایه‌گذاری کوتاه مدت وجود دارد که تفاوت آنها در مدت زمان سرمایه‌گذاری است. عده‌ای معتقدند که بازه زمانی سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت کمتر از یک یا دو ماه است و عده‌ای دیگر این بازه زمانی را کمتر از یک هفته می‌دانند.

به طور کلی می‌توان گفت سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت معمولا شامل دارایی‌هایی می‌شود که کمتر از یک سال نگه داشته می‌شوند. هر دارایی بدون در نظر گرفتن شکل ظاهری آن، یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت به شما می‌رود. دارایی‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از ثبات کمتری برخوردار بوده و در طول زمان نوسانات بیشتری را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال شما می‌توانید با خرید دلار و داشتن اطلاعات کافی از نوسانات قیمت آن در یک بازه زمانی مشخص، از تغییرات قیمت دلار، به سودآوری قابل توجهی دست پیدا کنید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، قابلیت نقدشوندگی بالای آن است؛ یعنی شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنید.

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بورس

بازار بورس یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است که دارای استرس و هیجان بالایی است؛ زیرا قیمت‌ها تحت تاثیر نوسانات روزانه بازار، تغییر می‌کنند و در صورت غفلت سرمایه‌گذار متحمل خسارت مالی سنگینی خواهد شد. لذا سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بورس مناسب افرادی است که روحیه ریسک‌پذیری بالایی دارند

در این نوع معاملات به همان اندازه که احتمال کسب سودهای هنگفت وجود دارد، ممکن است خسارات مالی سنگینی را هم در پی داشته باشد. . بنابراین، سرمایه‌گذاری در این بازار نیازمند زمان و دانش و مهارت کافی است تا بتوانید ساعت‌های طولانی بازار را رصد کرده و نهایتا از نوسانات بازار، سیگنال مناسب را دریافت کرده و اقدام به معامله کنید.

 

 

ویدیوها

آخرین‌ها

معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار و بورس

بازار و بورس، پایگاه خبری مستقلی است که قصد دارد
رویدادهای اقتصاد ایران و جهان را از منظر بازارها رصد و تحلیل کند.

 info@BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.ir

             

قوانین و مقررات

sapra.ir 

X