شماره مطلب:
5574
شنبه 1401/02/10 04:56
دسته بندی
علی‌رغم شرایط مناسب بورس؛

مردم از سرمایه‌گذاری در بورس واهمه دارند

مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار در تلاش هستند با وضع قوانین جدید در بازار سرمایه به تسهیل معاملات و رسیدن قیمت‌ها به ارزش ذاتی کمکی کنند. حاصل این تلاش‌ها را می‌توان در معاملات سال جاری به خوبی مشاهده کرد.

به گزارش بازار و بورس و به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران؛ یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید به اینکه بازار سرمایه از دو مولفه یا بُعد مختلف مورد بحث و بررسی قرار می گیرد به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: به طور مشخص بازار سرمایه کشور از بُعد بنیادی در سطوح خوبی قرار دارد؛ به طوری‌که جذاب بودن قیمت‌ها باعث شده تقریبا در ۸۰ درصد شرکت‌ها، وضعیت سرمایه‌گذاری خوب باشد.

حسین عبدی در این‌باره افزود: بُعد دوم که به بحث نقدینگی و روانشناختی بازار اشاره دارد، نشان می‌دهد هنوز بازیگران عمده بازار و سرمایه گذاران خرد، تمایل جدی برای ورود مجدد به بازار ندارند. به نظر می‌رسد دلیل اصلی این بی‌تمایلی، ترس از اتفاقات دو سال گذشته و فرسایشی شدن بازار است. بنابراین، ترس از دست دادن سرمایه باعث شده افراد سرمایه‌های خود را در صندوق های درآمد ثابت، اوراق درآمد ثابت و یا در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته این کارشناس، بازار سرمایه این روزها افزون بر جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، نیازمند اقدامات بنیادی به‌منظور ورود سرمایه‌گذاران بیشتر به بازار سرمایه است تا بازار به صورت پایا رشد کند.

وی عنوان کرد: مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار در تلاش هستند قوانین جدیدی در بازار ایجاد کنند تا بتوانند به تسهیل معاملات و رسیدن قیمت‌ها به ارزش ذاتی کمک کند. حاصل این تلاش‌ها در معاملات سال جاری به خوبی دیده می‌شود.

عبدی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران هم باید قبل از ورود به بازار سرمایه آموزش‌های لازم را ببینند تا دچار مشکل نشوند، اظهار کرد: اقدام مهمی که مسئولان باید انجام دهند، ایجاد زیرساخت‌های درست و نظارت هوشمند و تعیین تکلیف بازارگردان‌ها و رفع مشکلات ناشی از آن است.

وی ادامه داد: با دستورالعمل‌های جدید، مشکلات مربوط به تعیین تکلیف نشدن بازارگردان‌ها اصلاح خواهد شد زیرا بازارگردانی همانند بازارهای کشورهای پیشرفته دنیا باید حرفه‌ای‌تر عمل کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: قوانین موجود در بازار سرمایه باید از سوی مسئولان به‌گونه‌ای اصلاح شود که روند معاملات در بورس تسهیل و دل نگرانی سرمایه‌گذاران تنها معطوف به بخش تحلیلی باشد.

عبدی در ادامه به افزایش دامنه نوسان اشاره کرد و افزود: برای رونق‌بخشی به بازار بهتر است چه سریعتر باید دامنه نوسان برداشته شود و همچنین، شرکت‌ها نیز بازارگردان‌های خود را انتخاب کنند.

وی در پایان توضیح داد: بحث بازارگردانی بسیار پویا و پیچیده است، بنابراین ضمن تغییر اساسنامه بازارگردان‌ها باید دستورالعمل‌ها و تشویقی‌های جدیدی هم از سوی سازمان برای آنان در نظر گرفته شود و همچنین رتبه‌بندی بازارگردان‌ها باید مورد مطالعه مجدد قرار گرفته و بر مبنای رتبه بندی، درآمد برای آنها ایجاد و ملاک آنها ارزش ذاتی شرکت‌ها باشد.

آخرین‌ها

معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار و بورس

بازار و بورس، پایگاه خبری مستقلی است که قصد دارد
رویدادهای اقتصاد ایران و جهان را از منظر بازارها رصد و تحلیل کند.

 info@BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.ir

             

قوانین و مقررات

sapra.ir 

X