شماره مطلب:
7405
سه شنبه 1402/10/12 02:05
سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد؛

اختلال تولید دلیل تغییر جهت تورم

سخنگوی اقتصادی دولت دلیل افزایش تورم در ماه قبل را اختلال تولید گوشت قرمز و برخی اقلام دیگر اعلام کرد و گفت: این امر باعث شد تورم خوراکی‌ها به بیش از چهار درصد در آذر برسد و هدف‌گذاری تورم در این ماه قدری نسبت به آنچه مدنظر بانک مرکزی بود افزایش یابدکه برای حل این مشکل وزارت کشاورزی در تلاش است بخشی از این کسری و ناترازی را با واردات موقت برطرف کند.

به گزارش بازار و بورس، احسان خاندوزی  با اشاره به وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور در ماه‌های گذشته، اظهار کرد: کاهش نرخ تورم یک برنامه اصلی و در صدر پیگیری‌ها از بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های موثر در افزایش قیمت‌هاست. سیاست‌های معطوف به کنترل تورم از جمله ایجاد ثبات در بازار ارز یا کاهش نرخ رشد نقدینگی در ۱۰ ماه گذشته به شکل مستمری در ستاد اقتصادی انجام شده است.

وی افزود: در آذرماه برخلاف رویه ماه‌های گذشته ۰.۷ درصد افزایش تورم را شاهد بودیم که این افزایش به دلیل مشکلات ثبت هزینه چند قلم کالای خاص بود که مشخصاً اختلال تولید گوشت قرمز و برخی اقلام دیگر باعث شد تورم خوراکی‌ها به بیش از چهار درصد در آذر برسد.

واردات ماهانه ۱۴ هزار تن گوشت قرمز

خاندوزی تاکید کرد: رشد ۴.۱ درصد تورم خوارکی‌ها در آذر منجر شد هدف‌گذاری تورم در این ماه قدری نسبت به آنچه مدنظر بانک مرکزی بود افزایش یابد. برای حل این مشکل وزارت جهاد کشاورزی تلاش کرده تا بخشی از این کسری و ناترازی را با واردات موقت برطرف کند. ماهانه ۶۰۰۰ تن گوشت گرم و حدود ۸۰۰۰ تن گوشت منجمد برای تأمین بازار وارد می‌شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه نرخ بیکاری در پاییز امسال به ۷.۶ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: این تقریباً کمترین نرخ بیکاری در دو دهه گذشته است. همزمان با این نرخ، مشارکت هم نیم واحد درصد افزایش یافته که علامت خوبی است. بیکاری فارغ‌التحصیلان به ۱۱.۵ درصد کاهش یافت که در پاییز سال گذشته ۱۲.۵ درصد بود.

خاندوزی ادامه داد: اشتغال ناقص هم به ۸.۱ درصد کاهش یافته است که در پاییز سال گذشته ۹.۵ درصد بود. در شاخص رشد اقتصادی بر اساس آمار بانک مرکزی در نیمه اول سال جاری ۴.۷ درصدی بوده است که با وجود رشد سه درصدی سال گذشته، حفظ نرخ رشد در شش ماهه سال جاری نشانگر این است که مسیرهای ایجاد ارزش افزوده و تولید در بخش‌های کشور در نیمه اول امسال بهتر از سال قبل است.

رشد اقتصادی بدون نفت یک درصد بیشتر شد

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه رشد اقتصادی بدون احتساب نفت ۳.۶ درصد بوده و یک درصد از رشد ۲.۶ درصدی نیمه اول سال گذشته بیشتر است، تاکید کرد: در زیرمجموعه‌های صنایع و معادن رشد اقتصادی شش ماهه امسال ۳.۸ درصد، خدمات ۴.۲ درصد است. نرخ رشد با نفت و بدون نفت روند رو به رشد شش‌ماهه نخست سال قبل را ادامه داده و برخلاف ادعاها، چون این رشد همراه با کاهش بیکاری و افزایش اشتغال کشور است رشد باکیفیتی است و فقط بخش‌هایی که حائز درآمد هستند بدون ایجاد اشتغال، رشد نکرده‌اند بلکه همزمان با رشد اقتصادی تعداد شاغلان هم افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه حرکت اقتصاد در مسیر ثبات و پیش‌بینی‌پذیری تداوم دارد، گفت: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تلاش کرده با ایجاد انضباط مالی در بخش‌های مختلف و کنترل نرخ بازار ارز، رشد تورم را مهار و فضای اقتصادی کشور را برای فعالان اقتصادی پیش بینی پذیر کند تا امکان رشد مستمر در بخش‌های مختلف فراهم شود.

سخنگوی‌ اقتصادی دولت با بیان اینکه تورم در مسیر بلندمدت کاهشی است، اظهار کرد: در زمینه کسری بازار گوشت هم که پیش از این به آن اشاره شده، پیش‌بینی وزارت جهاد کشاورزی این است که با اقداماتی، بازار گوشت را تا بهار به تعادل برساند. بنابراین ممکن است برخی اجزا در کوتاه‌مدت رشد کنند اما این رشد مقطعی تورم، ناشی از سیاست‌های پولی و مالی دولت نیست.

از دام سرمایه‌گذاری منفی و صفر خارج شدیم

وزیر اقتصاد با بیان اینکه امروز از دام سرمایه‌گذاری منفی و صفر دهه ۹۰ عبور کرده‌ایم، یادآور شد: تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بنا بر آمار بانک مرکزی در نیمه اول سال ۴.۵ درصد رشد داشته است و ادامه روند سال ۱۴۰۱ را در سال جاری شاهد هستیم. در دهه ۹۰ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کشور منفی ۴۷ درصد بود. امیدواریم این روند بهبود با با سرعت بیشتری پیش رود.

وی با اشاره به گزارش خزانه‌داری کل کشور از تخصیص پروژه‌های عمرانی در ۹ ماهه سال جاری، اظهار کرد: پایان آذر امسال ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل، دقیقاً ۵۵ درصد افزایش داشته است و ۸۷ هزار میلیارد تومان از مبلغ یادشده هم در دو ماه اخیر تخصیص یافته است.

تا پایان هفته آینده نرخ تضمینی گندم اعلام می شود

خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اعلام نرخ تضمینی خرید گندم، گفت: اصل خواسته کشاورزان کاملا به‌حق است که باید نرخ خرید در موعد قانونی انجام شود. براساس قانون از سال گذشته نرخ‌گذاری از سوی شورای قیمت‌گذاری انجام می‌شود. رایزنی‌های نهایی هم در این زمینه از سوی وزیر جهاد کشاورزی انجام شده و تا پایان هفته آینده قطعاً از سوی جهاد کشاورزی نرخ اعلام می‌شود.

پسخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره افزایش تعرفه اینترنت، یادآور شد:قبل از اعلام تغییر نرخ‌ها، وزارت ارتباطات با اپراتورها درباره اینکه چه بسته‌هایی شامل افزایش تعرفه می‌شود و تا چه میزان امکان افزایش قیمت‌ها وجود دارد، توافقات لازم را انجام داده است. حتما نظارت پسینی پس از ابلاغ نرخ‌های جدید انجام خواهد شد. مردم هم هرجا فراتر از نرخ اعلام شده، موردی دیدند تخلفات را از طریق سامانه‌ ۱۹۵ و سایر سامانه‌ها گزارش کنند. دولت درباره تخلفات اپراتورها خارج از توافق صورت‌گرفته هیچگونه کوتاهی و مسامحه‌ای نخواهد داشت.

 

آخرین‌ها

معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار و بورس

بازار و بورس، پایگاه خبری مستقلی است که قصد دارد
رویدادهای اقتصاد ایران و جهان را از منظر بازارها رصد و تحلیل کند.

 info@BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.ir

             

قوانین و مقررات

sapra.ir 

X