شماره مطلب:
6999
سه شنبه 1402/05/10 04:57
دسته بندی

از فعالیت در بازار سرمایه آموختم ….(۳)

 “حمایت از بورس “یک فرایند درمانی است که پس از مبتلا شدن بورس به “ هراس از سرمایه گذاری” در بازار سرمایه ایران فعال می شود.
یکبار در یکی از مصاحبه هایم عنوان کردم که بورس به “ احترام نیاز دارد نه حمایت” که البته مورد هجمه هایی هم واقع شدم.
با توجه به اینکه شخصا مشارکت هایی در فرایندهای حمایتی بازار داشته ام در موارد متعددی در سال ۱۳۸۴، ۱۳۹۲ و سال ۱۳۹۹ به نظرم تمرکز سیستم های حمایتی بر تزریق نقدینگی در بازار، بعضا پس از یک ریزش بوده است که اگرچه می تواند یکی از فرایندهای درمانی باشد اما اثربخشی آن باتوجه به عامل ایجاد عارضه کوتاه مدت بوده و اگرچه یکی از اقدامات لازم است اما کافی نیست.
اکنون که مجددا بحث حمایت از بازار سرمایه مطرح شده است احساس وظیفه می کنم که مواردی را در این خصوص براساس تجربیاتم عنوان کنم پیشاپیش از اینکه دوستانی در این خصوص قضاوت هایی درخصوص اینجانب یا اقدامات قبلی داشته باشند را می پذیرم .
۱-بازار بسیار هوشمند تر از آن است که با گفتار یا شوک های کوتاه مدت روندهای پایداری جهت بهبود وضعیت بدست آورد اقدامات حمایتی عملی تا گرفتن بازخورد اقدامات از بازار (رشد قابل اتکای ارزش معاملات و ورود نقدینگی پایدار)باید ادامه یابد. اگر اقدامات حمایتی با باور جایگاه والای بازار سهام در اقتصاد کشور صورت پذیرد به باور فعالان هوشمند بازار هم خواهد نشست.
۲- زمانی که صحبت از حمایت می شود مانند هر فرایند درمانی اول عامل بیماری شناسایی شود و آن عامل اصلاح شود ضمن اینکه جهت بهبود ناگزیرند در این شرایط جهت بازگشت اعتماد راه های فراگستری( متاستاز) عامل بیماری گرفته شود در سال ۱۳۹۲ و ۱۴۰۲ تغییر نرخ خوراک پتروشیمی عامل عارضه بود و اصلاح این عامل و اطمینان از عدم تغییرات مکرر عواملی از این دست که تعارض منافع دولت و سهامداران است (ضمانت اجرای قانونی) اولین و مهمترین قدم است.
۳-اگر دولت واقعا به هدایت نقدینگی به بازار سرمایه اعتقاد دارد با اقدامات عملی چون، کاهش نرخ سود بانکی ، مزیت مالیاتی مشخص برای سرمایه گذاری در بازار سهام نسبت به بازارهای غیرمولد و تکلیف مدیران هلدینک های سرمایه گذاری و مدیران منابع جهت سرمایه گذاری فعالانه و مسئولانه در بازار سهام و افزایش اهرم های اعتباری برای بازارسهام انجام دهد.
۴- سازمان بورس نهاد مسئول بازار سرمایه است. باید همچون سهامداران نسبت به آسیب های بازار واکنش نشان دهد.مقابله با عوامل آسیب زننده به بازار در جهت حمایت از حقوق سهامداران، مداخله نیست وظیفه است !
۵-ارزش بازار بخش عمده ای از شرکت ها، از ارزش ذاتی آنها کمتر است .بهتر است ارزش ذاتی دارایی های مالی ‌بروز رسانی شود. استقبال از موضوع تجدید ارزیابی شرکت ها علی رغم هرینه های این اقدام از سوی سهامداران نیز جهت بروزآوری ارزش شرکت ها و‌ گذر از سرفصل دارایی های ترازنامه با رویکرد گذشته نگر است.سازمان بورس باید با همکاری ناشران و با بهره گیری از نهادهای مالی متخصص در امر ارزشگذاری، شرایط لازم را جهت انتشار ارزش روز شرکت ها و بروز رسانی ادواری آنها ایجاد کند، این اقدام می تواند ارزشمندی سهام شرکت ها را شفاف و افرادی را که با رونق بازار سهام فارغ از نوسانات متغیرهای کلان اقتصادی ( نرخ تورم ، نرخ ارز ، نرخ بهره )از رشد قیمت ها دربورس نگران می شوند را آسوده خاطر کند!
“سهامداری ‘یک عبارت نیست یک مفهوم است، یک حس ، هزاران زندگی ! برای حمایت و همراهی سهامدارن بایداز دریچه نگاه آنها به بازار نگاه کرد و به آن احترام گذاشت.

دکتر محمودرضا خواجه نصیری

https://www.linkedin.com/posts/mahmoodreza-khajehnasiri 

آخرین‌ها

معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار و بورس

بازار و بورس، پایگاه خبری مستقلی است که قصد دارد
رویدادهای اقتصاد ایران و جهان را از منظر بازارها رصد و تحلیل کند.

 info@BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.ir

             

قوانین و مقررات

sapra.ir 

X