شماره مطلب:
6036
سه شنبه 1401/05/18 08:48
دسته بندی
معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران مطرح کرد؛

بورس تهران پیگیر مطالبات فعالان بازار سرمایه در خصوص توسعه بازار مشتقه

توسعه بازار مشتقه و به اصطلاح دوطرفه شدن بازار سرمایه از مطالبات فعالان بوده که در این راستا بورس تهران با جدیت به دنبال توسعه بازار ابزارهای نوین مالی است. در همین راستا، از اصلاح ریزساختارهای بازار گرفته تا پیگیری استقرار زیرساخت های فنی، اقداماتی بوده که در حوزه ابزار مشتقه در سال ۱۴۰۱ شروع شده و ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش بازارو بورس به نقل از شرکت بورس اوراق بهادار تهران، مهدی زمانی سبزی، معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران ضمن بیان مطلب فوق گفت: بورس تهران مسیر توسعه بازارهای مشتقه را از طریق طرح‌ریزی برنامه‌های متنوع، به صورت جدی دنبال می کند. هم‌اکنون، در راستای ایجاد امکان اخذ استراتژی‌های معاملاتی کارآمد توسط معامله‌گران، برنامه «تنوع در سررسیدها از طریق ایجاد سررسیدهای ماهانه»، در بازار اختیارمعامله آغاز شده است.

وی افزود: اجرای این برنامه بر روی دارایی پایه سهام «خودرو» کلید خورده و تعریف سررسیدهای ماهانه بر تمامی دارایی‌های پایه، متناسب با ایجاد ظرفیت‌های فنی و زیرساختی و کشش بازار، به عنوان هدف اصلی بورس تهران در این زمینه به مرور، عملیاتی خواهد شد.

زمانی سبزی در ادامه اظهار داشت: بورس تهران با وجود محدودیت‌های زیرساختی موجود، در مسیر «افزایش و تنوع‌بخشی دارایی‌های پایه» بازار اختیارمعامله گام برداشته است؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون برنامه ایجاد قراردادهای اختیار معامله بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تمرکز برگسترش آن و همچنین برنامه افزایش دارایی‌های پایه از نوع سهام، در دستور کار بورس تهران قرار دارد.

معاون عملیات بازار خاطرنشان کرد: افزایش و تنوع‌سازی دارایی‌های پایه تا حد امکان با حضور بازارگردانان فعال اجرایی می‌شود تا علاوه بر کمیت، کیفیت توسعه بازار مشتقه نیز از طریق حصول اطمینان از نقدشوندگی مناسب نمادها تامین شود.

وی گفت: در حال حاضر بورس تهران میزبان ۲۶ دارایی پایه از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سهام است. در همین راستا دوره‌های آموزشی نیز برای بازارگردانان برگزار شده و پیشنهادات جهت تسهیل فعالیت صندوق‌های بازارگردانی در بازار اختیارمعامله به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است.

به گفته معاونت عملیات بازار بورس تهران، از دیگر فعالیت های مهم بورس اوراق بهادار تهران با هدف کنترل ریسک بازار و کاهش محدودیت‌های مربوط به ایجاد قراردادهای اختیارمعامله بر روی دارایی‌های پایه جدید، پیگیری و رفع مسائل فنی و زیرساختی مرتبط با «تعریف سقف موقعیت‌های باز» بر گروه‌ها و زیرگروه‌های معاملاتی اختیارمعاملات است.

زمانی سبزی تاکید کرد: با فراهم شدن این زیرساخت در بازار اختیارمعامله، امکان تعریف قراردادهای اختیارمعامله بر روی دارایی‌های پایه با میزان شناوری پائین‌تر نیز فراهم خواهد شد. همچنین ملاحظات فنی مربوط به این اقدام با همکاری شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و شرکت‌های OMS فعال در بازار اختیار معامله، انجام شده و به‌زودی عملیاتی می‌شود.

بنابر اظهارات معاون عملیات بازار، اصلاح حداکثر حجم هر سفارش در بازار اختیار معامله، یکی دیگر از اقدامات توسعه‌ای بورس تهران در این بازار بوده که به‌منظور رفع نیاز فعالان بازار اختیارمعامله و تسهیل انجام معاملات، حداکثر مقدار هر سفارش در این بازار در تیرماه ۱۴۰۱، از ۱۰۰ واحد به ۱۰۰۰ واحد اصلاح شده است.

زمانی سبزی فراهم‌سازی «عملیات توثیق مکانیزه در بازار اختیار معامله» را به عنوان مهمترین برنامه توسعه بازار مشتقه بورس اوراق بهادار تهران در سال جاری مطرح کرد و افزود: طراحی کسب و کار این موضوع به مرحله پایانی رسیده و طرح پیشنهادی به عنوان نخستین گام در مرحله اجرا، جهت جمع‌آوری نظرات برای شرکت‌های کارگزاری فعال در بازار اختیار معامله ارسال شده است.

به گفته وی، امکان انجام توثیق آنلاین که در چندین فاز توسعه به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید، تحولی در زمینه مدیریت ریسک و افزایش کارایی و عملکرد این بازار رقم خواهد زد.

در پایان، زمانی به انجام پیگیری‌های ویژه در زمینه ایجاد زیرساخت‌های فنی لازم، جهت معرفی قراردادهای آتی تک سهم اشاره کرده و افزودند که با تلاش‌های مدیریت عملیات بازار ابزارهای نوین مالی بورس اوراق بهادار تهران، به زودی محدودیت‌های مربوط به این ابزار مرتفع شده و قراردادهای آتی تک سهم در سبد ابزارهای نوین مالی بورس تهران، قرار خواهد گرفت.

آخرین‌ها

 

معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار و بورس

بازار و بورس، پایگاه خبری مستقلی است که قصد دارد
رویدادهای اقتصاد ایران و جهان را
از منظر بازارها رصد و تحلیل کند.

 

 info@BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.com

 www.BazaroBourse.ir

             

X